ماه خدا

 

می وزد در باغ دل همچون نسیم

لطف بسم الله الرحمن الرحیم



باز امشب من ترنم می شوم

در زمین کربلا گم می شوم



مطرب آهنگی موافق ساز کرد

خلق را با کربلا دمساز کرد



کربلا کامل ترین واژه هاست

تازه تر از تازه های تازه هاست



کربلا یعنی شرابی لاله گون

کربلا یعنی که غمها لون لون



کربلا سرحد مستی و جنون

کربلا یعنی شرافت ، آزمون



کربلا آشفتگی های زمین

کربلا حق الیقین ،عین الیقین



کربلا یعنی سخاوت بی ریا

کربلا یعنی شهادت بی ریا



کربلا یعنی قرابت با خدا

کربلا یعنی حسین سر جدا



کربلا یعنی شرف ،آزادگی

کربلا یعنی همه بالندگی



کربلا یعنی قیام بی قعود

کربلا یعنی عبادت با سجود



کربلا یعنی مقیم حق شدن

کربلا یعنی جنون ، عاشق شدن



کربلا یعنی قلم یعنی قدم

کربلا یعنی صمد یعنی صنم



می شود در کربلا الله دید

صوت قرآن از سری بی تن شنید



زینب و قرآن شنیدن از سری

کو بد ازهر عیب در دنیا بری



زینب و غمهای عالم دیدنش

ما رایت الا جمیلا گفتنش



کربلا یعنی عبادت بندگی

کربلا یعنی سراسر زندگی



کربلا یعنی شروع انتظار

کربلا یعنی قرار بی قرار



می شود یکباره تا خورشید رفت

در میان آتش امید رفت



عشق یعنی سوختن بی واهمه

سوخت باید در کنار فاطمه



آه و آتش هر دو از یک جنس زاد

لیک آن ازدل زد و این از عناد



می شود تن را جدا سر را جدا

کرد زیر سم مرکبها رها



می شود از سر گذشتن نزد دوست

آری آری این سخاوت ها نکوست



می شود آزاد شد از ما سوا

از تعلق شد رها بی ادعا



شعله ای از غم به جان خود زدن

سوختن آنگاه خاکستر شدن





کربلا یک وسعت بی انتهاست

کربلا بهتر بگویم کربلاست





(مهدی ناصری

تاریخ این ایام را هر کس بخواهد خواندُجز این سخم از ما نخواهد راندُ

این نسل سردرگم

بر توسن اندیشه هاشان لنگ

فرسنگ در فرسنگ

جز سوی ترکستان  نمی رانند

تاریخ پیش از خود را باری نمی خوانند.

مابا گذشتمون زنده ایم.فراموش کردن آنچه برما گذشت تا آنچه الان هستیم بشویم را فراموش کردن سخت است.مرور زمان هم انگار بیشتر خاطزات و تجارب حاصله را زنده میکند.حداقل برای من که یک کتاب را (البته بجز کتابهای درسی)چند بار میخو نم تورق کتاب سرگذشت کاری خوشایند و آرامش بخش است.

بیانیه

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

 به مناسبت 16 آذر

   هر چه از خوبی ها و بدی ها برای یک ملتی تحقق پیدا می کند : وابستگی یا استقلال، در قید و بند بودن و اختناق یا آزادی، تابع تربیت های دانشگاهی است.  امام خمینی (ره)

   16 آذر، یادآور  سالگرد شهادت دانشجویان انقلابی است که با نثار جان های خویش، در صدد افشاء نمودن نقشه های دشمنان داخلی و خارجی برای جلوگیری از سلطه خارجی و استبداد داخلی برآمده اند.

   در حقیقت آن دانشجویان خدایی با مقاومت و شکیبایی بی مثال خویش، در برابر فشار های حاکمیتِ جعلی پس از کودتای 28 مرداد، روحیه شجاعت، صبر، پایداری و آرمان خواهی را تا سالیان متمادی به بدنه جنبش های دانشجویی تزریق نمودند. و البته این حرکت عظیم دانشجویان مبارز در راه خدا، نقطه  شروعِ ذاتی شدن حس دغدغه مندی و مسئولیت پذیری در وجود دانشجویانِ نسل های گذشته و آتی نیز گردیده که تاثیرات آن را در استمرار این گونه حرکت های انقلابی، همچون  13 آبان، دفاع مقدس، انقلاب فرهنگی و ... با هدف بیداری ملت برای نجات کشور از چنگال دشمنان خارجی و نیز مسئولینِ بی کفایتِ داخلیِ پنهان شده در لباس خدمت به کشور را نظاره گر بوده ایم.

   در این میان بنا بر مسئول دانستنِ خویش در برابر آیندگان، فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و نکاتی را با ملت ایران و خاصه دانشگاهیان مطرح می نماییم.

      1- دانشجویان سرمایه های  امید بخش کشور می باشند و بالتبع انتظارات بیشتری برای تاثیرگذاری در جامعه از سوی این قشر، به علت بهره مندی از ویژگی های ذاتی، همچون دغدغه مندی، آرمان خواهی، آزاد اندیشی و روحیه مطالبه گری می رود. بنابراین در گام نخست دانشجویان می بایست به دنبال کسب شناخت درست و جامع از جایگاه خویش و کم کردن فاصله خود با توده مردم جهت همراهی یکدیگر در شرایط حساس کشورگردند، و سپس در پی ایفاء کردن نقش مهم خویش، یعنی همان تلاش در راستای آگاهی بخشی و گوشزد نمودن آرمان های در حال فراموشی انقلاب اسلامی – همچون روحیه عدالت خواهی، مبارزه با فقر و فساد، حفظ کرامت های انسانی و ...- ، به بهترین وجه ممکن در دانشگاه و جامعه باشند. البته لازم به ذکر است که گام نهادن در مسیر آرمان خواهی، نیازمند شکیبایی در برابر سختی هاست.

   2- یکی از مهمترین انتظارات به حق دانشجویان مبارز در راه کسب پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بهره مندی از فضائی بوده، که بتوانند جایگاه واقعی خویش را که نظاره گر محو شدن آن در دوران پهلوی بودند کسب کنند. و سپس از طریق فعالیت های قانونی خویش آن هم در نظامی اسلامی، خواستار هر چه سریع تر رسیدن به آرمان های امام راحل در جامعه و دانشگاه باشند. این ها همه در حالیست که فضای دانشگاه ها در طول تاریخ بعد از انقلاب به علت تغییر حاکمیت ها، فراز و نشیب هایی را به همراه داشته که جنبش های دانشجویی را گاهی در متن و حاشیه و گاهی هم در اوج و سکون قرار داده است.

       اما اینک پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، آن جریانات دانشجویی که زمانی، با شور و حرارت، در کنار امام برای گسترش روحیه انقلابی در جامعه گام برمی داشتند؛ برای باری دیگر فضای رخوت و سردی همچون لوایی کِدِر آنان را دربرگرفته است.در این میان، وجود داشتن عللی، همچون عدم درک صحیح از جایگاه دانشجو و دانشگاه، نادیده انگاشتن استقلال دانشگاه، سلب آزادی های مشروع به بهانه برقرای امنیت، عامل بیگانه دانستن دانشجو در پی عدم اعتماد به حرکات دانشجویی، برخوردهای سلیقه ای و غیرمنصفانه در جریانات پس از انتخابات 88 و ... را می توان از عوامل تاثیرگذار در استمرار و دامن زدن به شرایط موجود دانست. البته این ها خود، حاکی از اتخاذ سیاست های غلط و سطحی از سوی مسئولین ارشد دانشگاه ها است که بی شک، شیوه برخورد حاکمیت در برخورد با اتفاقات را نمی توان در این امر- اتخاذ سیاست های نامناسب- بی تاثیر دانست. بنابر این در شرایط کنونی مسئولین موظف هستند، با به کارگیری تدابیری صحیح در جهت احیاء منزلت این قشر فرهیخته گام های استواری بردارند؛ چرا که در غیر این صورت، تبعات آن گریبان گیر نظام جمهوری اسلامی می شود و مطمئنا  این امر مغایر با خواست مسئولین است.

   در پایان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان ضمن تبریک روز دانشجو، خدمت تمامی دانشجویان آرمان خواه و حق جو، رشد بیش از پیشِ  این قشر دلسوز جامعه را که بنابر گفته معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) " آینده سازان این مملکت" می باشند، از خداوند متعال در خواست می نماید.

                                                                                                            و من ا.. التوفیق         

     انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

 

بیانیه

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

 به مناسبت 16 آذر

   هر چه از خوبی ها و بدی ها برای یک ملتی تحقق پیدا می کند : وابستگی یا استقلال، در قید و بند بودن و اختناق یا آزادی، تابع تربیت های دانشگاهی است.  امام خمینی (ره)

   16 آذر، یادآور  سالگرد شهادت دانشجویان انقلابی است که با نثار جان های خویش، در صدد افشاء نمودن نقشه های دشمنان داخلی و خارجی برای جلوگیری از سلطه خارجی و استبداد داخلی برآمده اند.

   در حقیقت آن دانشجویان خدایی با مقاومت و شکیبایی بی مثال خویش، در برابر فشار های حاکمیتِ جعلی پس از کودتای 28 مرداد، روحیه شجاعت، صبر، پایداری و آرمان خواهی را تا سالیان متمادی به بدنه جنبش های دانشجویی تزریق نمودند. و البته این حرکت عظیم دانشجویان مبارز در راه خدا، نقطه  شروعِ ذاتی شدن حس دغدغه مندی و مسئولیت پذیری در وجود دانشجویانِ نسل های گذشته و آتی نیز گردیده که تاثیرات آن را در استمرار این گونه حرکت های انقلابی، همچون  13 آبان، دفاع مقدس، انقلاب فرهنگی و ... با هدف بیداری ملت برای نجات کشور از چنگال دشمنان خارجی و نیز مسئولینِ بی کفایتِ داخلیِ پنهان شده در لباس خدمت به کشور را نظاره گر بوده ایم.

   در این میان بنا بر مسئول دانستنِ خویش در برابر آیندگان، فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و نکاتی را با ملت ایران و خاصه دانشگاهیان مطرح می نماییم.

      1- دانشجویان سرمایه های  امید بخش کشور می باشند و بالتبع انتظارات بیشتری برای تاثیرگذاری در جامعه از سوی این قشر، به علت بهره مندی از ویژگی های ذاتی، همچون دغدغه مندی، آرمان خواهی، آزاد اندیشی و روحیه مطالبه گری می رود. بنابراین در گام نخست دانشجویان می بایست به دنبال کسب شناخت درست و جامع از جایگاه خویش و کم کردن فاصله خود با توده مردم جهت همراهی یکدیگر در شرایط حساس کشورگردند، و سپس در پی ایفاء کردن نقش مهم خویش، یعنی همان تلاش در راستای آگاهی بخشی و گوشزد نمودن آرمان های در حال فراموشی انقلاب اسلامی – همچون روحیه عدالت خواهی، مبارزه با فقر و فساد، حفظ کرامت های انسانی و ...- ، به بهترین وجه ممکن در دانشگاه و جامعه باشند. البته لازم به ذکر است که گام نهادن در مسیر آرمان خواهی، نیازمند شکیبایی در برابر سختی هاست.

   2- یکی از مهمترین انتظارات به حق دانشجویان مبارز در راه کسب پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بهره مندی از فضائی بوده، که بتوانند جایگاه واقعی خویش را که نظاره گر محو شدن آن در دوران پهلوی بودند کسب کنند. و سپس از طریق فعالیت های قانونی خویش آن هم در نظامی اسلامی، خواستار هر چه سریع تر رسیدن به آرمان های امام راحل در جامعه و دانشگاه باشند. این ها همه در حالیست که فضای دانشگاه ها در طول تاریخ بعد از انقلاب به علت تغییر حاکمیت ها، فراز و نشیب هایی را به همراه داشته که جنبش های دانشجویی را گاهی در متن و حاشیه و گاهی هم در اوج و سکون قرار داده است.

       اما اینک پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، آن جریانات دانشجویی که زمانی، با شور و حرارت، در کنار امام برای گسترش روحیه انقلابی در جامعه گام برمی داشتند؛ برای باری دیگر فضای رخوت و سردی همچون لوایی کِدِر آنان را دربرگرفته است.در این میان، وجود داشتن عللی، همچون عدم درک صحیح از جایگاه دانشجو و دانشگاه، نادیده انگاشتن استقلال دانشگاه، سلب آزادی های مشروع به بهانه برقرای امنیت، عامل بیگانه دانستن دانشجو در پی عدم اعتماد به حرکات دانشجویی، برخوردهای سلیقه ای و غیرمنصفانه در جریانات پس از انتخابات 88 و ... را می توان از عوامل تاثیرگذار در استمرار و دامن زدن به شرایط موجود دانست. البته این ها خود، حاکی از اتخاذ سیاست های غلط و سطحی از سوی مسئولین ارشد دانشگاه ها است که بی شک، شیوه برخورد حاکمیت در برخورد با اتفاقات را نمی توان در این امر- اتخاذ سیاست های نامناسب- بی تاثیر دانست. بنابر این در شرایط کنونی مسئولین موظف هستند، با به کارگیری تدابیری صحیح در جهت احیاء منزلت این قشر فرهیخته گام های استواری بردارند؛ چرا که در غیر این صورت، تبعات آن گریبان گیر نظام جمهوری اسلامی می شود و مطمئنا  این امر مغایر با خواست مسئولین است.

   در پایان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان ضمن تبریک روز دانشجو، خدمت تمامی دانشجویان آرمان خواه و حق جو، رشد بیش از پیشِ  این قشر دلسوز جامعه را که بنابر گفته معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) " آینده سازان این مملکت" می باشند، از خداوند متعال در خواست می نماید.

                                                                                                            و من ا.. التوفیق         

     انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

تریبون آزاد

امر به معروف:چرا و چگونه...

 نقد شیوه ای از امر به معروف است ؟

آیا ادابی که بر امر به معروف و نهی از منکر بعنوان فرع دین حاکم است بر نقد هم حاکم است؟

هدف از نقد چیست؟

نقد به هر قیمتی؟

و فقط گاه وظیفه نقد است؟

این بحثها اصولا زمانی مطرح میشوند که از نقد بعنوان وسیله ای برای تحقق امر به معروف استفاده میشود.آیا   امر به معروف از نقد جداست؟در آنصورت اهداف و شرایط متفاوتی بر آنها حاکم است...

چراهای زیادی وجود دارد که بنابر آن میتوان شاهد نظرات مختلفی بود.

بارها شنیده ایم که:

- اگر برای حیات هر سازمانی به این امر مهم توجه نشود باید در انتظار مرگ آن سازمان بود.

- منتقدان اجتماعی زمانی موفق بوده اند که با جامعه ی مورد نظر خود رابطه ی همزبانی برقرار کرده

 باشند و به یک نوع مفاهمه رسیده باشند و به موقعیتی دست یافته باشند که جامعه آنها را از خود بداند..

- تمام پیامبران منتقدان اجتماعی محسوب میشوند.بر اساس این دیدگاه منتقدان اجتماعی کسانی هستند که

دلنگران وضعیت جامعه ی خود هستند و در درون اجتماع به تکاپو برای اصلاح آن مشغولند.و...

در هر مجموعه ی اسلامی اصولا باید با دید ویژه ای به امر به معروف و نهی از منکر نگاه شود.بحث

نقد امری است که در هر جامعه ی بشری دیده میشود اما بروز آن در جامعه ی اسلامی چگونه است؟در جمعی اسلامی که هدفی اصیل درپیش دارد آیا میتوان ضرورت امر به معروف را نادیده گرفت؟و هزاران سوال و اما و اگر، با پاسخ یا بی پاسخ دیگر که در ذهن اجتماع اسلامی وجود دارد...

این ایام لااقل بهانه ای باید باشد برای راه رفتن در مسیر تحقق آرمانها وشاید ارزشی مثل امر به معروف.

اما چگونه میتوان ارزشی عمل کرد؟؟

چگونه؟؟نظر شما چیست؟؟؟

معبودهای من

راستی اوبه من چه آموخت؟نه من از او چه آموختم؟من"سخن پاسکال را در او دیدم":"دل دلایلی دارد که عقل از آن آگاه نیست."

بعضی ها فقط با زبانشان حرف میزنند.حرفها را ما از اینها فقط میشنویم.حرفها در پستوی حافظه شان انبار شده است و با چنکگ کلمات و پیمانه ی جملات را بیرون میکشند...

چه بسیارند کسانی که همیشه حرف میزنند بی آنکه چیزی بگویند و چه کم اند کسانی که حرفی نمی زنند اما بسیار می گویند.

آدمها وحرفها

ايستاده بودم ودل بركنده از كوير،همه تن چشم كردم و چشم در آسمان دوختم وهمه جان نگاه كردم ودر آن گوشه ي آسمان آويختم ودر اعماق اين كبود،به لذت،جان مي سپردم ودر اين آبي دريا ،به عشق،جان ميگرفتم وغرقه ي مستي وبي خويشي،با آسمان عشق مي ورزيدم واشك امان نميداد ومينگريستم و به نگريستن ادامه ميدادم و....

"اگرمامور نبودم كه با مردم بياميزم و در ميان خلق زندگي كنم،دوچشمم را به اين آسمان ميدوختم وچندان به نگاه كردن ادامه مي دادم تا خداوند جانم را بستاند."

 

محسن رضایی در دانشگاه گیلان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان برگزار می کند :

خروج از تحریم ها و ایران 1404 

با حضور دکتر محسن رضایی

سه شنبه 2 آذر ساعت 10/30

تالار شهید مطهری دانشگاه گیلان

دانشکده کشاورزی

 

همراه با ما

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان برگزار می کند:

"پایگاه اجتماعی زنان"

 

 

با حضور خانم دکتر  نیکوروین

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)

 

زمان:یکشنبه ۳۱ابان ماه-ساعت12:30

 

مکان:تالار حکمت دانشکده انسانی دانشگاه گیلان

زرین ترین طلای ایران

مدال طلای خدیجه آزادپور،مدال نقره و برنز تیمی تیراندازی،مدال نقره الهه احمدی، مدال برنز سارا خوش جمال فکری و...

این تنها بخشی از دستاوردها و توانایی های بانوان ایرانی ست.هرجا که توجه کردیم، هرجا که خواستیم ، بدست آوردیم و توانستیم.

دنیای پیروزی های ما محدودیت ندارد.این روزها جهان فهمید و با حفظ همه ی ارزش هایمان سر تعظیم فرود آورد مقابل عظمت هایمان.ما بار دیگر ثابت کردیم که"حجاب محدودیت نیست."

افتخار فقط گرفتن مدال نیست که اولین افتخار ما حفظ آیین کهن مادرانمان است.و ما این نشان را بر سینه ورزش آویختیم!

 ووشو ،تکواندو ،تیراندازی و... همه ابزارند برای تبلور اراده های ما.

اراده های بانوان سرزمین من ،در خانه خودش، در دانشگاهش ،در جامعه اش.در کوچه های کشور خودش باشد یا در میدان مسابقه در چین.

چه فرقی می کند!مهم حضور رنگ فرهنگ ماست ،هر جا که باشیم .

ما به دنبال حلاوت پیروزی می دویم و برای خواست هایمان می جنگیم.

چشیدن طعم خوش این افتخارات بر جامعه بانوان ایرانی خجسته!

 وبه امید روزگاری که همه ما قهرمان طلایی زندگی باشیم!

 

برای دیدن تصاویر بانوان قهرمان ایرانی به ادامه مطلب بروید.